Media Digitală
Rezultate așteptate ale învățării
Cunoștințe – Conform Cadrului European al Calificărilor (European Qualifications
Framework – EQF), rezultatele învățării aferente nivelului 6 de calificare, corespunzător studiilor universitare de licență, presupun cunoștințe avansate într-un domeniu de muncă sau de studiu, care implică înțelegerea critică a teoriilor și principiilor:
– Definirea comunicării publice.
– Delimitarea comunicării online de cea offline.
– Identificarea diferitelor activități de comunicare organizațională.
– Identificarea tipurilor de publicuri organizaționale.
– Definirea unui sistem de management de conținut web.
– Cunoaşterea principalelor sisteme de management de conținut web.
– Definirea platformelor digitale.
– Cunoașterea specificului principalelor tipuri de platforme digitale.
– Definiția arhitecturii informaționale web.
– Identificarea specificului arhitecturii informaționale web.
– Înțelegerea specificului mediului de comunicare online.
– Definirea comunicării publice.
– Identificarea specificului sistemului mass-media.
– Delimitări teoretice între activitățile de comunicare publică
– Cunoașterea principalelor tehnici persuasive, adaptate audienței.
– Cunoașterea elementelor de storytelling prezente în comunicarea online.
– Identificarea principalelor arhetipuri de personaje folosite în storytelling online.
– Cunoașterea particularității comunicării pe dispozitive mobile
– Identificarea unor moduri specifice de comunicare în mediile digitale.
– Recunoașterea diferitelor tipuri de formate ale conținutului în mediul online.
– Recunoașterea diferitelor genuri ale conținutului în mediul online
– Definirea rețelelor sociale.
– Cunoașterea principalelor rețele sociale.
– Înțelegerea particularităților rețelelor sociale.
– Cunoașterea instrumentelor de măsurare a impactului conținutului publicat în mediul online.
– Înțelegerea comportamentului consumatorilor din mediul online.
– Cunoașterea modului de funcționare a platformelor de web analytics.
– Identificarea metricilor de evaluare a impactului conținutului online.
– Cunoașterea principalelor surse de informare online.
– Înțelegerea specificului diferitelor medii de comunicare în masă.
– Cunoașterea specificului bazelor de date digitale.
– Înțelegerea modalităților de filtrare a datelor digitale.
– Înțelegerea modalităților de selecție a datelor digitale.
– Cunoașterea principalelor modele de cercetare a datelor digitale.
– Cunoașterea principalelor modele de analiză a datelor digitale.
– Cunoașterea principiilor compoziționale de design grafic.
– Recunoașterea principalelor tendințe stilistice în comunicarea vizuală
– Înțelegerea particularităților imaginilor digitale.
– Înțelegerea specificului graficii vectoriale.
– Cunoașterea fundamentelor procesului de design al experienței utilizatorului.
– Cunoașterea etapelor procesului de design al experienței utilizatorului.
– Definirea unui User Persona.
– Cunoașterea principiilor de bază din designul de interfețe web.
– Cunoașterea principiilor de bază din designul de interfețe mobile.
– Identificarea diferitelor sisteme de navigare în interfețe web.
– Identificarea diferitelor sisteme de navigare în interfețe mobile.
– Cunoașterea legislaţiei în vigoare cu privire la drepturile de autor.
– Cunoașterea legislaţiei în vigoare cu privire la drepturile de proprietate intelectuală.
– Folosirea corectă a limbii române, oral şi în scris.
– Cunoașterea tehnicilor de redactare specifice diferitelor platforme din mediul online.
– Înțelegerea specificului conținutului audio.
– Înțelegerea specificului conținutului video.
– Cunoașterea aplicațiilor pentru adăugarea de efecte audio materialelor digitale.
– Cunoașterea principalelor unghiuri de filmare.
– Cunoașterea diferitelor planuri de filmare.
– Cunoașterea principalelor tehnici fotografice.
– Cunoașterea principalelor tehnici cinematografice.
– Cunoașterea semnificației simbolurilor vizuale.
– Cunoașterea semnificației limbajului nonverbal din materialele online.
– Utilizarea elementelor de storytelling în campanii online.
– Utilizarea principalelor arhetipuri de personaje în realizarea campaniilor online.
– Cunoașterea elementelor componente ale unei identități vizuale
organizaționale.
– Definiția conceptului de imagine de brand.
– Cunoașterea componentelor unei hărți a conținutului unei pagini web
– Cunoașterea noțiunilor de bază privind arhitectura informațională pentru aplicații web și mobile.
– Metode de cercetare cantitative în științele comunicării.
– Metode de cercetare calitative în științele comunicării.
– Cunoașterea principalelor rețele sociale utilizate în comunicarea de brand.
– Cunoașterea diferitelor formate de conținut pentru rețele sociale.
– Cunoașterea etapelor unui calendar editorial pentru comunicarea în mediul online.
– Cunoașterea instrumentelor de măsurare a impactului unei campanii de comunicare pe rețele sociale.
– Identificarea etapelor unui plan de campanie în social media.
– Definirea unei comunități online.
– Înțelegerea specificului comunităților online.
– Definiția designului editorial.
– Cunoașterea etapelor unui proces de design editorial
– Cunoașterea anatomiei unei publicații digitale.
– Cunoașterea metodelor de verificare a informațiilor publicate în mediul online.
– Cunoașterea specificului comunicării organizaționale.
– Identificarea specificului teoriei rețelelor.
– Identificarea surselor de documentare online de încredere, pe teme specifice.
– Cunoașterea specificului demersurilor antreprenoriale din mediul digital.
– Definiția afacerilor tip start-up.
– Cunoașterea etapelor întocmirii unui plan de afaceri pentru proiecte digitale.
– Cunoașterea designului unei campanii de marketing digital.
– Cunoașterea regulilor de exprimare corectă în scris.
– Identificarea erorilor de argumentare în texte complexe.
– Înțelegerea specificului publicurilor online.
– Cunoașterea etapelor unei campanii de comunicare online.
– Identificarea diferitelor tipuri de obiective de comunicare și promovare.
– Cunoașterea specificului managementului echipelor de comunicare.
– Identificarea rolurilor în echipele de creație digitală.
– Înțelegerea particularităților relațiilor cu instituțiile mass-media.
– Maparea actorilor media relevanți activității profesionale.
– Cunoașterea instrumentelor digitale de a opera modificări pe documente partajate.
– Cunoașterea etapelor de realizare a unor materiale de prezentare
organizațională.
– Cunoașterea diferitelor formate de materiale de prezentare organizațională.
Abilități – Conform Cadrului European al Calificărilor (European Qualifications Framework – EQF), rezultatele învățării aferente nivelului 6 de calificare, corespunzător studiilor universitare de licență, presupun abilități avansate, care denotă control și inovare, necesare pentru a rezolva probleme complexe și imprevizibile într-un domeniu de muncă sau de studiu specializat:
– Abilitatea de a folosi WordPress pentru gestionarea conținutului publicat online.
– Abilitatea de a crea și configura postări cu ajutorul WordPress.
– Abilitatea de a crea pagini cu ajutorul WordPress.
– Abilitatea de a crea meniuri pe o pagină web.
– Abilitatea de a crea sisteme de navigare web cu ajutorul WordPress.
– Abilitatea de a crea conținut pentru mediul digital.
– Abilitatea de a planifica pagini web.
– Abilitatea de a configura pagini web.
– Abilitatea de a identifica o arhitectură informațională a unui site web.
– Abilitatea de a construi o arhitectură informațională a unui site web.
– Abilitatea de a crea conținut pentru aplicații mobile.
– Proiectarea designului experienței utilizatorilor de sisteme web.
– Proiectarea designului experienței utilizatorilor de sisteme mobile.
– Crearea unui calendar editorial pentru pagini web pe o temă dată.
– Crearea unui calendar editorial pentru rețele sociale pe o temă dată.
– Crearea de postări pentru o pagină de social media a unei comunități online.
– Planificarea diferitelor formate de conținut pentru rețele sociale.
– Crearea și editarea diferitelor formate de conținut pentru rețele sociale.
– Analiza impactului conținutului publicat online.
– Abilitatea de a implementa diferite tehnici persuasive adaptate publicului țintă.
– Abilitatea de a implementa diferite tehnici persuasive adaptate formatului mesajelor.
– Abilitatea de a implementa diferite tehnici persuasive adaptate canalului de comunicare.
– Formularea de indicatori cheie de performanță pentru conținuturile publicate în mediul online.
– Analiza traficului web.
– Realizarea rapoartelor de activitate pe rețelele sociale.
– Realizarea și aplicarea de chestionare pentru identificarea nevoilor consumatorilor din mediul online.
– Abilitatea de a planifica un demers de documentare online, pe o temă dată.
– Abilitatea de a verifica și evalua informații publicate în mediul online.
– Abilitatea de a identifica surse online de documentare pe o temă dată.
– Capacitatea de a redacta texte în stil academic.
– Abilitatea de a organiza un demers de cercetare în domeniul științelor comunicării.
– Abilitatea de a crea un chestionar în cadrul unui demers de cercetare.
– Abilitatea de a organiza un focus grup în cadrul unui demers de cercetare a comportamentului consumatorului.
– Capacitatea de a analiza un material de comunicare după diferite modele teoretice.
– Capacitatea de a selecta baze de date digitale.
– Identificarea de rețele de date digitale.
– Utilizarea instrumentelor de analiză a datelor digitale.
– Respectarea codurilor etice şi profesionale din domeniul comunicării.
– Respectarea codurilor etice şi profesionale din domeniul mediei digitale.
– Editarea imaginilor cu ajutorul Adobe Photoshop.
– Crearea de materiale grafice și de comunicare cu ajutorul manipulării foto.
– Crearea de materiale de comunicare utilizând grafica vectorială.
– Abilitatea de a realiza un infografic cu aplicații de grafică vectorială.
– Abilitatea de a crea interfețe web și mobile cu ajutorul Figma.
– Editarea de text și elemente grafice pentru interfețe mobile.
– Crearea de texte de informare și persuadare pentru mediul digital.
– Crearea de texte pentru pagini web.
– Crearea de texte pentru interfețe mobile.
– Utilizarea aplicațiilor de montaj a conținutului audio.
– Utilizarea aplicațiilor pentru adăugarea de efecte audio materialelor digitale.
– Identificarea conceptului creativ pentru materiale de comunicare grafică.
– Identificarea conceptului creativ pentru materiale de comunicare audio-video.
– Editarea conținutului audio-video.
– Abilitatea de a opera cu simboluri vizuale în realizarea materialelor online.
– Capacitatea de a analiza semnificația simbolurilor în comunicarea vizuală.
– Capacitatea de a analiza implicațiile limbajului non-verbal în mesajele online.
– Crearea unui storyboard.
– Crearea unui scenariu regizoral.
– Coordonarea unei echipe de producție grafică/audio-video.
– Abilitatea de a planifica un proiect de design editorial.
– Crearea de design de copertă în Adobe InDesign.
– Crearea de diferite layout-uri pentru conținuturi editoriale.
– Abilitatea de a formata și pagina texte complexe în Adobe InDesign.
– Crearea de proiecte editoriale cu elemente interactive.
– Publicarea și monitorizarea conținutului audio-video în mediul digital.
– Participarea în echipe de profil sau coordonarea lor.
– Abilitatea de a folosi aplicații specifice pentru crearea de reprezentări vizuale a ideilor (sigle, elemente grafice pentru site-ul web, jocuri și formate digitale).
– Abilitatea de a atribui roluri într-o echipă de creație.
– Abilitatea de a crea diferite formate de conținut vizual pentru rețele sociale.
– Abilitatea de a identifica informațiile false diseminate în mediul online.
– Abilitatea de a aplica diferite tehnici de comunicare organizațională în situații specifice.
– Abilitatea de a aplica diferite tehnici promoționale în situații specifice.
– Abilitatea de a folosi concepte de bază din știința rețelelor în proiecte de cercetare.
– Aplicarea de metode de cercetare specifice domeniului științelor comunicării.
– Aplicarea de sondaje în proiecte de cercetare.
– Proiectarea de planuri antreprenoriale pentru diferite proiecte/produse digitale.
– Proiectarea de campanii de marketing digital pentru proiecte antreprenoriale.
– Proiectarea de bugete pentru proiecte antreprenoriale.
– Realizarea de planuri de afaceri pentru start-up-uri.
– Adaptarea mesajelor organizaționale la diferite categorii de public.
– Utilizarea de aplicații dedicate pentru crearea de texte în format digital.
– Utilizarea de aplicații dedicate pentru editarea de texte în format digital.
– Realizarea planificării demersurilor de informare.
– Realizarea planificării demersurilor de promovare.
– Planificarea activității profesionale.
– Formularea diferitelor tipuri de obiective de comunicare.
– Formularea diferitelor tipuri de obiective de marketing.
– Abilitatea de a planifica comunicarea pentru o pagină a unei comunități online.
– Abilitatea de a gestiona relația cu publicurile în mediul online.
– Abilitatea de a găsi soluții adecvate unui brief de comunicare.
– Abilitatea de a redacta un brief de comunicare.
– Capacitatea de a colabora cu membri echipelor de lucru.
– Abilitatea de a oferi feedback colegilor de echipă.
– Abilitatea de a crea baze de date cu instituțiile media relevante.
– Actualizarea bazelor de date cu contactele media.
– Capacitatea de a ține evidența modificările operate pe documente digitale partajate.
– Abilitatea de a crea diferite formate de materiale de prezentare organizațională.
– Capacitatea de a efectua cercetări de piață și analize swot pentru a evalua factorii externi și a identifica oportunități și amenințări.
– Abilitatea de a analiza datele și de a identifica segmentele de consumatori relevante pentru brand.
– Capacitatea de a comunica în mod deschis și onest cu clienții, partenerii și colegii de muncă.
Autonomie și responsabilitate – Conform Cadrului European al Calificărilor
(European Qualifications Framework – EQF), rezultatele învățării aferente nivelului 6 de calificare, corespunzător studiilor universitare de licență, presupun gestionarea de activități sau proiecte tehnice sau profesionale complexe, prin asumarea responsabilității pentru luarea
deciziilor în situații de muncă sau de studiu imprevizibile și asumarea responsabilității pentru gestionarea dezvoltării profesionale a indivizilor și a grupurilor:
– Gândire analitică şi critică, raportată la interpretarea unor evenimente curente.
– Separarea informaţiilor corecte de cele false.
– Identificarea erorilor de argumentare.
– Respectarea unor termene de predare.
– Folosirea unor limbi străine de circulație internațională.
– Aplicarea unor principii etice şi deontologice în diverse contexte decizionale.
– Dezvoltarea de campanii publicitare inovatoare, concepte de produse sau servicii inovatoare pentru a îmbunătăți imaginea brandului.
– Coordonarea echipelor de lucru și asigurarea respectării termenelor limită pentru proiecte de branding.
– Identificarea și aplicarea noilor metodologii sau abordări pentru a aduce inovație în strategiile de brand.
– Protejarea datelor personale ale clienților și respectarea drepturilor acestora în conformitate cu legile privind protecția datelor.
– Gestionarea resurselor, a bugetelor și a termenelor de livrare pentru proiectele de comunicare publică.
– Asigurarea că mesajele sunt transmise în mod corect și eficient către publicul țintă.
– Raportarea rezultatelor comunicării și luarea de măsuri pentru a îmbunătăți strategiile de comunicare și feedback-ul primit.
– Aplicarea principiilor etice în toate aspectele activităților profesionale, inclusiv în comunicare, relații cu clienții și părțile interesate.
– Asigurarea că toate mesajele și materialele de comunicare respectă normele etice și nu încalcă drepturile sau așteptările altora.
– Capacitatea de a decide cum să se abordeze diferitele segmente de consumatori.
– Capacitatea de a lua decizii bazate pe date în ceea ce privește optimizarea campaniilor de marketing.
– Capacitatea de a lua decizii autonome privind ce tipuri de conținut să fie create și când să fie publicate.
– Capacitatea de a lua decizii autonome privind utilizarea și gestionarea instrumentelor de colectare de fonduri online.
– Capacitatea de a lua decizii autonome privind măsurile de securitate și protecție a datelor.
– Capacitatea de a lua decizii autonome în situații etice complexe.
– Capacitatea de a lua decizii autonome privind modul de gestionare a relațiilor cu mass-media.
– Capacitatea de a gestiona interacțiunea cu audiența și de a adapta prezentarea în funcție de feedback-ul și nevoile acesteia.
Descrierea specializării
Programul de licență „Media Digitală” de la Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Științe ale Guvernării și Comunicării are ca domeniu de studiu Științele Comunicării.
Acest nou program academic combină teoria media și comunicarea, gândirea critică și abilitățile tehnice inovatoare pentru a dezvolta absolvenți cu seturi de abilități creative pentru economiile de astăzi axate pe tehnologii integrate în diverse domenii de activitate.
Programul multidisciplinar integrează domenii tradiționale de comunicare și studii media cu creativitatea și creația media digitală în domeniile video, web și aplicații mobile.
Fuziunea acestor domenii are ca rezultat absolvenți cu o conștientizare și sensibilitate la teoria media și a comunicării și efectele tehnologiilor media asupra societății, dar cu abilități practice de a se angaja în diferite eforturi în media digitală. Cu o bază educațională solidă și o abordare practică inovatoare din punct de vedere tehnologic, acest program de licență combină aspecte de comunicare, afaceri, artă și media digitală cu rezultate concrete în posibilitatea de a aplica abilități și concepte la o varietate de cariere, printre care profesioniști în comunicare și scriere media, știința datelor (analiza și vizualizarea datelor), producție multimedia, antreprenoriat și multe altele.
Traseul parcurs
Absolvenții specializării „Media Digitală” vor dobândi o bază solidă interdisciplinară în științele sociale. Această abordare trans/interdisciplinară va oferi studenților o perspectivă profesională și cuprinzătoare asupra problemelor de comunicare și mass-media într-un context internațional, precum și de a dezvolta abilități din lumea reală cu mediile digitale folosind o gamă largă de instrumente, tehnologii și tehnici. Curriculum-ul este conceput pentru a oferi studenților un cumul larg de competențe în designul media tradițional și digital, încurajându-le în același timp abilitățile de a gândi inovativ, de a lucra în echipe interdisciplinare, de a înțelege modelele de afaceri și de a gestiona eficient proiectele de design.
Pe parcursul studiului, absolvenții se vor familiariza cu producția (digitală), marketingul, managementul, stocarea și distribuția conținutului și aplicațiilor media și de comunicare.
Pe parcursul celor trei ani vor fi folosite frecvent metodele de predare și învățare ce includ prelegeri, seminarii, dezbateri și jocuri de rol, studii de caz și dezvoltarea de proiecte; astfel încât absolvenții specializării „Media Digitală” vor:
- Dobândi o bază solidă în abilitățile teoretice și tehnologice necesare pentru carierele profesionale în industriile media digitale;
- Învăța despre importanța abordărilor specifice gândirii critice, a abilitățile creative, analitice și tehnice necesare pentru a deveni atât specialiști în soluționarea de probleme, dar și inovatori în domeniul mediei digitale;
- Dobândi cunoștințe de bază în tehnologiile media, un fundal creativ în producția media și o înțelegere a efectelor media asupra societății, pentru a asigura abordări inovatoare dar și etice, critice;
- Dezvolta abilități digitale esențiale, inclusiv design mobil și web, managementul rețelelor sociale, crearea de conținut, producție video și audio, animație și storytelling, realitate augmentată și virtuală;
- Dezvoltați abilități complete de comunicare și creșterea gradului de conștientizare și sensibilitate față de modurile în care media modelează cultura și societatea în ansamblul ei.
Posibile ocupații
Domeniul Științelor comunicării este unul interdisciplinar, care oferă o varietate de oportunități de carieră. Dincolo de ocupațiile conexe, specifice științelor comunicării, în particular, cum media digitală este cea mai nouă specializare adăugată domeniului, Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) a inclus în cca 2 ani marea majoritate a ocupațiilor specifice, evidențiate în cele ce urmează:
- Specialist în e-Media (cod 251303)
- Specialist în e-Media (cod 251303)
Media planner (cod 265423)